Nie ma wątpliwości, że instalacja fotowoltaiczna w domu niesie ze sobą szereg korzyści. Od ochrony środowiska przez uniezależnienie się od surowców nieodnawialnych aż po niższe rachunki. Koszt zakupu fotowoltaiki liczony jest w dziesiątkach tysięcy złotych, co oznacza odczuwalny wydatek dla gospodarstwa domowego. Rządowy program dotacji Mój Prąd ma znacznie zwiększyć dostępność instalacji fotowoltaicznych poprzez sfinansowanie części wydatków. Rusza właśnie edycja programu Mój Prąd 5.0 – odpowiadamy na często zadawane pytania!
Mój Prąd – co to jest?
Mój Prąd to rządowy program dofinansowania do instalacji OZE kierowany do gospodarstw domowych. Celem tego programu jest rozwój i popularyzacja energetyki prosumenckiej. Energetyka prosumencka to taka, w której właściciel domu generuje prąd na własne potrzeby, a nadwyżki „sprzedaje” do sieci energetycznej. Z jednej strony rząd chce w ten sposób zwiększyć udział odnawialnych źródeł energii w polskim miksie energetycznym. Z drugiej zaś zyskuje na tym właściciel instalacji, który czerpie ekologiczną energię elektryczną z niewyczerpalnego, darmowego źródła, jakim jest słońce. Jest to też element realizujący strategię Zielonego Ładu, czyli wieloobszarowej ochrony środowiska naturalnego i wyczerpalnych złóż. W skrócie – są to pieniądze, które otrzymamy jako zwrot części kosztów za instalację odnawialnych źródeł energii.
Kto organizuje program Mój Prąd 5.0?
Podmiotem koordynującym cały program jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarski Wodnej, w skrócie NFOŚiGW. To właśnie tam trafia wniosek o przyznanie środków i zwrot części poniesionych kosztów kwalifikowanych. Fundusze zaś pochodzą z unijnego programu naprawczego REACT-EU, który ma za zadanie podtrzymanie polityki proekologicznej mimo gospodarczych zahamowani spowodowanych COVID-19. Wiele gospodarstw domowych odczuło skutki kryzysu, wskutek czego w dobie pandemii możliwości finansowe wielu rodzin nieco się pogorszyły. Aby podtrzymać płynność wzrostu OZE, wydzielono dodatkowe środki, które trafią do osób spełniających wymagania programu Mój Prąd. Tak więc pieniądze pochodzą z budżetu unijnego, zaś organizatorem i koordynatorem projektu jest NFOŚiGW.
Dlaczego Mój Prąd 4.0 został zakończony?
Każdy nabór programowy ma swoje założenia, w tym między innymi wysokość dopłat oraz źródła OZE kwalifikujące się do objęciem dotacjami. Gruntowna przebudowa programu lub jego istotna zmiana wymaga zakończenia obecnie trwającego programu oraz powołanie jego odświeżonej wersji. Tak też stało się w przypadku programu Mój Prąd 4.0., który był czwartą edycją projektu Mój Prąd. Tempo wydawania przyznanych przez UE pieniędzy było zbyt wolne, co groziłoby koniecznością zwrotu środków zakontraktowanych i przyznanych Polsce. Aby temu zapobiec, rząd zdecydował się na dwie istotne zmiany w programie Mój Prąd 5.0. Pierwsza z nich to zwiększenie kwot dopłaty do odnawialnych źródeł energii, druga zaś to rozszerzenie instalacji, które mogą być objęte dofinansowaniem. To sprawiło, że zamknięto dotychczasowy program w wersji 4.0, a od 1.04.2023 roku startuje nowy wariant – Mój Prąd 5.0.
Na czym polega finansowanie zakupu poprzez Mój Prąd 5.0?
Wielu osobom finansowanie kojarzy się z przekazaniem pieniędzy przed rozpoczęciem inwestycji lub najpóźniej w jej trakcie. Zasada działania programów dotacyjnych jest jednak inna – tutaj środki trafiają post factum, czyli już po zakończonej inwestycji. Pieniądze stanowią swoisty zwrot części kosztów, które zostały poniesione z tytułu instalacji odnawialnego źródła energii. Do puli kosztów kwalifikowanych zaliczymy nie tylko sam zakup fotowoltaiki, pompy ciepła czy magazynu energii, ale też faktury wystawione przez podmioty uprawnione do montażu tego typu instalacji. Konieczne jest zatem opłacenie inwestycji kapitałem własnym, a dopiero później można złożyć wniosek i czekać na przelew w odpowiedniej wysokości. O tym, ile pieniędzy można dostać w ramach dotacji piszemy w dalszej części tekstu.
Kto może skorzystać z programu Mój Prąd 5.0?
Na wstępie wspomnieliśmy, że program Mój Prąd kierowany jest do gospodarstw domowych, a więc takich, które wytwarzają prąd na własny użytek. Nie może być to więc dom, w którym część budynku zagospodarowana jest na potrzeby mieszkalne, a część na prowadzenie działalności gospodarczej. Ponadto, do skorzystania z programu konieczne jest zawarcie umowy regulującej kwestie związane z wprowadzeniem nadwyżki energii do sieci energetycznej. Wymagane jest rozliczanie się w systemie Net billing, o którym więcej można dowiedzieć się na naszej stronie internetowej. Każda osoba fizyczna spełniająca te wymogi może ubiegać się o zwrot części poniesionych kosztów kwalifikowanych. Pracownicy INFOMECH – po podpisaniu umowy na wykonanie usług instalacyjnych i sprzedaży źródła OZE – podpowiedzą, z którego programu można skorzystać i czy klient kwalifikuje się do programu Mój Prąd 5.0.
Co można sfinansować w ramach programu Mój Prąd 5.0?
Na wstępie należy zaznaczyć, że do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie instalacje o zainstalowanej mocy elektrycznej od 2 kW do 10 kW. Jeśli nasza instalacja nie mieści się w wyżej wymienionych widełkach, nie zostanie sfinansowana przez Mój Prąd 5.0. Finansowaniem objęte są takie elementy, jak:
- Instalacje fotowoltaiczne;
- Magazyny ciepła;
- Magazyny energii elektrycznej o pojemności minimalnej 2 kWh;
- Pompa ciepła typu powietrze/woda;
- System zarządzania energią (Energy Management System);
- System zarządzania energią domową (Home Energy Management System).
Należy pamiętać, że powyższe instalacje powinny służyć jedynie do celów osobistych. Nie można w ten sposób finansować domu, w którym prowadzone jest np. prywatne przedszkole czy garażu, gdzie znajduje się zakład wulkanizacyjny.
Mój Prąd 5.0 – jakie są kwoty dofinansowania?
Najważniejsze i najczęściej zadawane pytanie – ile pieniędzy można dostać z programu Mój Prąd 5.0? Jak wcześniej wspomnieliśmy, kwota dofinansowania w porównaniu z poprzednią edycją programu wzrosła i wynosi:
- Do 4.000 złotych za samą fotowoltaikę, bez urządzeń dodatkowych;
- Do 5.000 złotych za fotowoltaikę oraz jedno z poniższych urządzeń:
- Magazyn ciepła;
- Magazyn energii elektrycznej;
- System zarządzania energią HEMS/EMS;
- Do 5.000 złotych na pompę ciepła typu powietrze/woda, czyli pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. z zintegrowanym zasobnikiem;
- Do 7.500 złotych za akumulator do magazynowania energii elektrycznej o pojemności minimalnej 2 kWh, gdzie stosuje się przelicznik 1 kWh = 4.000 zł;
- Do 3.000 złotych za zakup elementów zwiększających autokonsumpcję energii elektrycznej w zakresie systemu zarządzania energią HEMS/EMS.
Maksymalna kwota dotacji nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych.
Jakie dokumenty należy przygotować, by skorzystać z programu Mój Prąd?
Przygotowaliśmy dla Ciebie wygodną listę, którą możesz skopiować i wydrukować, a następnie odhaczyć posiadane już dokumenty! Aby ubiegać się o dofinansowanie z programu Mój Prąd, należy przedłożyć:
- Kopię faktury za zakup instalacji fotowoltaicznej lub jej elementów;
- Kopię faktury za montaż instalacji fotowoltaicznej lub jej elementów;
- Dowód zapłaty za powyższe (np. potwierdzenie płatności z konta bankowego, oświadczenie o przyjęciu wpłaty w gotówce od sprzedawcy i dostawcy);
- Zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) o montażu licznika wraz z podanym numerem Punktu Poboru Energii (PPE);
- Oświadczenie wnioskodawcy o zapłacie za montaż licznika;
- Zaświadczenie o rozliczaniu się w systemie Net billing;
- Pełnomocnictwo do złożenia wniosku;
- Protokół odbioru prac od wykonawcy.
Ze wszystkimi dokumentami pomagamy naszym klientom. Wspólnie przygotujemy kompletną dokumentację i uzupełnimy wniosek tak, by nie został on odrzucony z powodu braków lub błędów formalnych.
Gdzie można złożyć wniosek o przyznanie środków Mój Prąd 5.0?
Wniosek o przyznanie dofinansowania Mój Prąd 5.0 składa się tylko i wyłącznie w formie elektronicznej. Nie ma możliwości złożenia takiego dokumentu w wersji papierowej, co oznacza, że skompletowane powyżej dokumenty należy przenieść na nośnik elektroniczny (np. zeskanować i dołączyć pliki PNG do wniosku). Całość odbywa się za pomocą platformy prowadzonej przez NFOŚiGW: Generatora Wniosków o Dofinansowanie. Portal GWD dostępny jest po kliknięciu w poniższy link. Aby móc złożyć wniosek w GWD, konieczne jest posiadanie konta. Utworzenie konta w GWD możliwe jest poprzez Profil Zaufany lub e-dowód. Szczegółowe instrukcje na temat tworzenia konta, logowania oraz składania wniosków w Generatorze dostępne są pod tym linkiem. Instrukcja opisana jest w oparciu o poprzednią wersję dofinansowania, jednak w kwestii składania wniosków o Mój Prąd 5.0 nic nie uległo zmianie.
Czy można skorzystać z programu Mój Prąd i Czyste Powietrze razem?
Obecnie mamy kilka programów pomocowych do wyboru – dwa najpopularniejsze to Mój Prąd i Czyste Powietrze. Decydując się na dofinansowanie w ramach programu Mój Prąd, nie możemy skorzystać z innych form dotacji. Analogicznie, jeśli korzystaliśmy z innych programów pomocowych, nie można ubiegać się o dofinansowanie w ramach puli Mój Prąd 5.0. Wynika to wprost z zapisów „Program Pomocowy – Mój Prąd”, gdzie stwierdza się wprost, że nie można finansować tym programem instalacji objętej już innymi środkami publicznymi. Nie zmienia to faktu, że poniesione wydatki, które nie zostały objęte programem Mój Prąd można odliczyć w zeznaniu rocznym PIT. Mowa tu o uldze termomodernizacyjnej, która zmniejsza podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, tym samym zmniejszając kwotę podatku do zapłaty.
Czy z programu Mój Prąd mogą skorzystać firmy i rolnicy?
Na wstępie tekstu wspomnieliśmy, że z prądu mogą korzystać tylko gospodarstwa domowe. To oznacza że wszelkiego rodzaju podmioty biznesowe – od jednoosobowych działalności gospodarczych przez sektor budżetowy – nie mogą ubiegać się o tę formę dotacji. Co do rolników – tutaj kluczowe znaczenie ma fakt skorzystania z ulgi w podatku rolnym. Jeżeli gospodarstwo rolne skorzystało z takiej ulgi, wówczas nie może ubiegać się o dofinansowanie Mój Prąd. Nie oznacza to jednak, że dla tych podmiotów nie przygotowano żadnych programów dotacyjnych. Przykładowo, rolnicy mogą skorzystać z programu Agroenergia, a dla przedsiębiorców przygotowano program Energia Plus.
Czy INFOMECH pomoże mi ze złożeniem wniosku Mój Prąd 5.0?
Każda z osób, która zdecyduje się na zakup i montaż instalacji OZE w INFOMECH może liczyć na kompleksowe wsparcie naszych pracowników. Dotyczy to również pomocy przy złożeniu wniosku o dofinansowanie Mój Prąd 5.0. Razem z klientem sporządzimy listę rzeczy do przygotowania oraz zweryfikujemy kompletność dokumentów. Ze swojej strony służymy fachową wiedzą i objaśnieniem nie do końca jasnych pojęć. Wspólnie wypełniając wniosek minimalizujemy ryzyko odrzucenia wniosku lub zwrotu do poprawek. Nie musisz stresować się całą papierologią i tabelkami do wypełnienia – w INFOMECH nasi specjaliści przeprowadzą Cię przez program Mój Prąd krok po kroku! Skontaktuj się z nami mailowo, telefonicznie lub odwiedź nasze biuro sprzedaży w Stalowej Woli, aby otrzymać więcej informacji.