Monitoring sklepu spożywczego - widok z 9 kamer zainstalowanych na sklepie

Skuteczny monitoring sklepu — z czego powinien się składać i jak go zaplanować?

Poprawa ochrony obiektu to podstawowy cel instalacji systemów monitoringu w sklepach i różnego rodzaju obiektach handlowych. Dotyczy to zwłaszcza kwestii minimalizowania szkód związanych z kradzieżami towaru, a także ograniczenia ryzyka włamań i aktów wandalizmu. Monitoring sklepu to dziś standard wyposażenia obiektów handlowych małej, średniej i dużej wielkości.  

W artykule znajdziesz:
    Add a header to begin generating the table of contents

    Dlaczego monitoring jest niezbędny w Twoim sklepie?

    Według danych, sklepy, które nie są wyposażone w systemy monitoringu, są znacznie częściej narażone na działania przestępcze, co prowadzi do bezpośrednich strat finansowych oraz może negatywnie wpływać na wizerunek firmy. Monitoring odstrasza potencjalnych złodziei nie tylko przez samo jego istnienie, ale również umożliwia szybką reakcję w przypadku próby kradzieży oraz skuteczną identyfikację sprawców.

    Ponadto, monitoring w sklepie odgrywa kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu sklepem i optymalizacji pracy personelu. Dzięki możliwości obserwacji na żywo oraz analizie nagranych materiałów, właściciele i menedżerowie mogą lepiej rozumieć zachowania klientów, co przekłada się na możliwość dostosowania układu sklepu, oferty oraz technik sprzedaży. 

    Monitoring sklepu w galerii handlowej

    Najczęściej wykorzystywane systemy do monitoringu sklepu

    Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów systemów, które mogą skutecznie zostać użyte jako monitoring w sklepie. Wybór odpowiedniego systemu zależy od wielu czynników, w tym od wielkości i układu sklepu, wymaganego poziomu bezpieczeństwa, a także budżetu.  

    Najczęściej wykorzystywane technologie do monitorowania sklepów oraz obiektów handlowych to:

    Monitoring cyfrowy IP

    Monitoring IP (Internet Protocol) wykorzystuje sieć internetową do przesyłania danych z kamer. Kamery IP podłączone są do sieci komputerowej, co pozwala na przesyłanie obrazu cyfrowego w wysokiej rozdzielczości. Widok z kamer jest dostępny on-line z poziomu aplikacji lub przeglądarki z każdego miejsca na świecie.

    Monitoring CCTV

    System CCTV to zamknięty układ monitoringu zazwyczaj jednego budynku lub grupy pomieszczeń. Starsze wersje tego monitoringu oferują niższą jakość obrazu i mniejsze możliwości. Jednak ich prostota, koszt i niezawodność sprawiają, że nadal znajdują zastosowanie jako monitoring sklepu.

    Na rynku dostępnych jest sporo różnego typu kamer oraz rejestratorów w korzystnych cenach wykorzystujących te technologie.  Dodatkowo możliwość podglądu na żywo z wykorzystaniem internetu sprawia, że większość właścicieli sklepów decyduje się na instalacje monitoringu.

    Nawet w małym obiekcie nie musi wiązać się to dużymi kosztami. Z kolei obsługa systemu zbudowanego na bazie nowoczesnych urządzeń cyfrowych jest wyjątkowo prosta.

    Jak wybrać odpowiedni system monitoringu dla swojego sklepu?

    Wybór odpowiedniego systemu monitoringu dla sklepu to proces, który wymaga starannej analizy i dopasowania do indywidualnych potrzeb oraz specyfiki prowadzonej działalności handlowej. 

    Warto zastanowić się, jakie zagrożenia są najbardziej prawdopodobne oraz jakie obszary wymagają szczególnej ochrony. Różne typy sklepów będą wymagać różnych poziomów zabezpieczeń i rodzajów monitoringu.

    Wielkość sklepu oraz jego układ to również ważne czynniki wpływające na wybór systemu i m.in. na ilość wykorzystanych kamer.

    Ilość kamer z kolei przekłada się na koszty związane z ich zakupem oraz montażem. 

    Potrzebujesz pomocy w wyborze
    monitoringu do sklepu?

    Przygotujemy projekt, wycenę oraz uruchomimy cały system.
    Skontaktuj się z nami!

    Monitoring sklepu — przykładowe instalacje

    Przygotowana przez nas przykładowa instalacja systemu monitoringu może być wykorzystana w sklepie o niewielkiej powierzchni. Może służyć jako wzór dla właścicieli sklepów rozważających wdrożenie takiego rozwiązania.

    💡 Pamiętaj, że system monitoringu sklepu zawsze wymaga dokładnego planowania i dostosowania do specyficznych potrzeb oraz warunków danego obiektu. 

    Przykład nr 1

    Monitoring sklepu w rozdzielczości Full HD z możliwością zdalnego dostępu do nagrań oraz podstawową analizą obrazu.

    ➡️ Specyfikacja obiektu

    Sklep z czterema stanowiskami kasowymi oraz przynależący do niego parking. Ze względu na częste kradzieże artykułów spożywczych, kosmetyków, alkoholu oraz włamania do samochodów pozostawionych na terenie parkingu konieczne jest zamontowanie monitoringu sklepowego o wysokiej rozdzielczości.

    Wizualizacja rozmieszczenia kamer w sklepie

    ➡️ Dobór urządzeń

    Ponieważ konieczny jest jednoczesny podglądu obrazu z kamer, ich zapis na dysku twardym oraz możliwość zdalnego odtwarzania, należy użyć rejestratora w postaci serwera. Obszar monitorowania obejmuje regały z towarami, bramki wejściowe, stanowiska kasowe i parking.

    Kamery zewnętrzne są odporne na działanie warunków atmosferycznych, wyposażone są w mechaniczny filtr podczerwieni oraz oświetlacz IR. 2-megapikselowe kamery nadzorujące stanowiska kasowe są zdolne do rejestracji nominałów wpłacanych i wydawanych banknotów.

    ➡️ Opis instalacji

    Dozorem został objęty cały teren należący do sklepu, łącznie z parkingiem. Kamery zewnętrzne są wyposażone w oświetlacz podczerwieni oparty o diody IR Super Flux  — zasięg 30 m oraz mechanicznemu filtrowi podczerwieni. W związku z tym zapewniają doskonałą widoczność zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.

    Dodatkowo wysoka rozdzielczości pozwala z łatwością dostrzec cechy charakterystyczne osób i pojazdów.

    Wewnątrz sklepu zamontowano kamery w kluczowych lokalizacjach oraz bezpośrednio nad punktami kasowymi, aby zapobiec ewentualnym nieporozumieniom przy wydawaniu towaru lub pieniędzy.

    Materiał z kamer archiwizowany jest na serwerze, który umożliwia ciągły zapis i możliwość podglądu na żywo oraz zdalnie. Na serwerze zapisywane są również statystyki z wykorzystaniem dodatkowych możliwości kamer tj. detekcja ruchu oraz zliczanie osób poruszających się na terenie sklepu. 

    Szukasz specjalistów, którzy
    wykonają profesjonalny monitoring sklepu?

    Przygotujemy projekt, wycenę oraz uruchomimy cały system.
    Skontaktuj się z nami!

    Przykład nr 2

    Monitoring sklepu oraz terenu stacji paliw w rozdzielczości 1080p z możliwością zdalnego dostępu oraz podstawową analizą obrazu.

    ➡️ Specyfikacja obiektu

    Instalacja obejmuje teren sklepu stacji benzynowej, terenu wokół stacji, parking oraz dystrybutory ze względu na częste kradzieże paliwa. 

    ➡️ Dobór urządzeń

    Ze względu na konieczność jednoczesnego podglądu obrazu z kamer oraz ich zapisu na dysku twardym oraz zdalnego odtwarzania, należy użyć serwera jako rejestratora. Na podłączonych do komputera monitorach jest podgląd na żywo wszystkich punktów, w których rozmieszczono kamery.

    Kamery trafiły wewnątrz pomieszczenia oraz na zewnątrz budynku zatem ich obudowa musi być odporna na warunki atmosferyczne. Ze względu na pracę 24h/dobę, warunkiem koniecznym jest mechaniczny filtr podczerwieni oraz oświetlacz IR. Do rejestracji obrazu nad stanowiskami kasowymi należy użyć kamer o wysokiej rozdzielczości 2MPix. Dzięki temu z łatwością będzie można zobaczyć nominały banknotów wydawanych w kasie.

    Wszystkie elementy instalacji zostały połączone ze sobą za pomocą przewodów typu skrętka U/UTP kategorii 5e.

    ➡️ Opis instalacji

    10 kamer systemu monitoringu opartego o technologię IP objęło cały teren należący do stacji paliw, łącznie z parkingiem i dystrybutorami. Kamery zewnętrzne wyposażone w oświetlacz podczerwieni oparty o diody IR Super Flux – zasięg 30 m oraz mechanicznemu filtrowi podczerwieni zapewniają doskonałą widoczność zarówno w ciągu dnia jak i w nocy.

    Dzięki kamerom wysokiej rozdzielczości można z łatwością dostrzec szczegóły. Chodzi przede wszystkim o wygląd zewnętrzny ludzi, rysy twarzy a także cechy pojazdów, takie jak marka, kolor i numer rejestracyjny.

    Instalacja systemu monitoringu sklepu — na co zwrócić uwagę?

    Odpowiednio przygotowany projekt systemu monitorującego sklep to elementy zapewniający jego skuteczność i efektywność. Aby system był jak najbardziej funkcjonalny i spełniał wszystkie oczekiwania, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów.

    Kamera powinna być umieszczona w taki sposób, aby zapewniać jak najszerszy i najbardziej kompletny widok monitorowanego obszaru. Ważne jest, aby uwzględnić takie miejsca jak wejścia i wyjścia, punkty sprzedaży, miejsca szczególnie narażone na kradzież oraz obszary zewnętrzne. Należy jednak pamiętać o przestrzeganiu przepisów prawa dotyczących ochrony prywatności i nie instalować kamer w miejscach, gdzie mogłyby naruszać prywatność osób, np. w szatniach czy toaletach.

    Powinny być zamontowane na odpowiedniej wysokości, która zapewni optymalny zakres widzenia, a jednocześnie uniemożliwi jej zasłonięcie lub uszkodzenie przez osoby trzecie. Zbyt nisko umieszczone kamery mogą być łatwo zablokowane, podczas gdy te zamontowane zbyt wysoko mogą nie dostarczać szczegółowego obrazu. Idealna wysokość zależy od typu kamery i specyfiki monitorowanego miejsca.

    Należy uwzględnić warunki oświetleniowe w miejscu, gdzie kamera ma być zamontowana. Wiele kamer posiada funkcje pozwalające na pracę w niskim oświetleniu lub nawet w całkowitej ciemności (np. za pomocą podczerwieni), jednak nadmierne światło słoneczne może powodować refleksy i zniekształcenia obrazu. Warto zatem rozważyć umiejscowienie kamer w miejscach, gdzie światło nie będzie bezpośrednio padać na obiektyw.

    Przy planowaniu instalacji monitoringu sklepu konieczne jest również uwzględnienie dostępu do źródeł zasilania oraz możliwości podłączenia do sieci, jeśli kamery wymagają takiego połączenia do przesyłania danych lub zasilania (Power over Ethernet – PoE). Należy zwrócić uwagę, aby trasy kabli były jak najmniej inwazyjne i estetyczne, a jednocześnie zapewniały bezpieczne i niezawodne połączenie.

    Szukasz specjalistów, którzy
    wykonają profesjonalny monitoring sklepu?

    Przygotujemy projekt, wycenę oraz uruchomimy cały system.
    Skontaktuj się z nami!

    Podsumowanie

    Inwestycja w monitoring wizyjny to kluczowy krok w kierunku zabezpieczenia Twojego biznesu, który przynosi szereg korzyści. Przede wszystkim, zwiększa bezpieczeństwo zarówno mienia, jak i osób znajdujących się na terenie obiektu. Dzięki stałej obserwacji możliwe jest szybkie reagowanie na wszelkie niepożądane zdarzenia, co minimalizuje potencjalne straty. 

    Zachęcamy do podjęcia świadomej decyzji o zabezpieczeniu swojego obiektu handlowego. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o dostępnych opcjach i znaleźć rozwiązanie idealnie dopasowane do potrzeb Twojej firmy. 

    Działamy lokalnie na terenie trzech województw

    Kliknij i sprawdź czy działamy w Twoim mieście!

    Popularne kategorie

    Odwiedź nasz sklep on-line!

    W podobnym temacie ...

    Poprawa ochrony obiektu to podstawowy cel instalacji systemów monitoringu w sklepach i różnego rodzaju obiektach ...

    Scroll to Top